O afacere care se reinventează

Tendinte (de , July 16, 2018)

Ajunsă la maturitate, tehnologia videoproiectoarelor nu dă semne că ar obosi în lupta cu alte tehnologii. Ba chiar din contră, pare să se reinventeze în era digitală, de vreme ce studiile la nivel global arată o creştere constantă a afacerilor din această categorie şi chiar o creştere pentru anii viitori.

Laurenţiu Ciuhan, Business Account Manager Epson România

 

Revista IT Trends a dorit să afle opiniile tuturori jucătorilor importanţi de pe piaţa locală din zona de videoproiectoare pentru a realiza o sinteză a situaţiei actuale şi a perspectivelor legate de această piaţă. Deşi au fost trimise un set de întrebări tuturor acestor jucători prezenţi pe piaţa locală, au fost primite răspunsuri doar de la doi dintre aceştia, respectiv Epson România, prin persoana lui Laurenţiu Ciuhan, Business Account Manager Epson România, şi BenQ România, prin persoana lui Dragoş Salamac, Country Head BenQ pentru România. Răspunsurile lor sunt prezentate mai jos.

Epson mizează pe independenţă locală

În ce situație este recomandat un proiector faţă de un TV cu diagonală mare?

Un videoproiector este un echipament mult mai versatil decât un televizor, întrucât oferă o imagine mult mai mare şi, în plus, poate fi transportat şi utilizat în diverse locaţii. Unele modele de videoproiectoare, cum sunt cele ultra-short-throw, pot reda o imagine proiectată cu diagonala de până la 330 cm de la doar câţiva centrimetri de suprafaţa de proiecţie (care poate fi un ecran sau un perete alb). În plus, vorbim de echipamente care folosesc surse de lumină laser în locul lămpilor tradiţionale pentru a oferi clienţilor durate impresionante de utilizare, de până la 20.000 ore, precum şi o calitate superioară a imaginii, în culori vii, pentru o experiență de vizionare imersivă. Videoproiectoarele pot fi folosite oriunde, și în interior, dar și în exterior, iar acesta este un avantaj net în defavoarea unui televizor. Practic, cu un videoproiector poți urmări orice program dorești, oriunde și oricând, dar mai ales la dimensiuni impresionante ale imaginii.

Care este cel mai popular videoproiector din oferta dvs.?

Epson are în portofoliu peste 100 modele de videoproiectoare, adresate unor tipuri variate de utilizatori şi de nevoi. Vindem foarte bine modele de videoproiectoare cu rezoluţie WXGA şi WUXGA pentru business, dar şi modele Full HD cu tehnologia laser pentru home cinema. În perioada Campionatului Mondial de Fotbal, modelul EH-LS100 s-a bucurat de o mare popularitate . Este proiectorul ideal pentru acasă și reprezintă o alegere perfectă pe termen lung, dat fiind că sursa de lumină laser ne scapă de orice grijă până la 10 ani. Modelul este ultra-short-throw și asigură o calitate superioară a imaginii. Acest lucru se datorează tehnologiei 3LCD, cu același nivel de luminozitate, 4.000 de lumeni, pe alb şi pe culoare (Colour Light Ouput  – CLO). Mai mult decât atât, este un echipament ușor de instalat și de configurat de oricine, iar accesarea conținutului se realizează foarte ușor, grație celor trei intrări HDMI (inclusiv una MHL), care sunt proiectate pentru conectarea de DVD playere, console de jocuri și multe alte surse de conţinut.
Ce cotă de piață dețineți în România? Pe ce segmente?

Epson se menține în poziția de lider al pieței de videoproiectoare din România, după primul trimestru al acestui an, cu o cotă de piață de 43,34%, în ceea ce priveşte numărul de unități livrate, potrivit raportului Futuresource Consulting dedicat industriei de profil. Dominăm în ceea ce privește numărul de unități pe piața de videoproiectoare cu rezoluție WUXGA (70,32%), SVGA (46,79%), XGA (47,16%), dar și WXGA/WXGA+ (40,12%). Totodată, suntem pe prima poziție pe segmentul videoproiectoarelor interactive, cu o cotă de aproape 86% din volumul total al pieței și de 90,1% în valoare.
Care estimați să fie dimensiunea pieței românești de videoproiectoare la sfârșitul acestui an?

Piața de videoproiectoare a crescut cu 7% în T1 față de aceeași perioadă a anului trecut, în acest interval fiind livrate aproximativ 4.500 de videoproiectoare. Dacă vorbim despre valoare, aceasta a crescut cu 30,31% și a ajuns la circa 3 milioane de euro. Estimăm că piața va continua să crească, mai ales în perioada Campionatului Mondial de Fotbal, dar rămâne de văzut la ce cifre vom ajunge final de 2018.

Care sunt factorii care încă antrenează dezvoltarea acestei piețe?

Se observă o tendință a cumpărătorilor de a căuta și achiziționa echipamente mai performante, cu rezoluții mari și noi tehnologii, precum amplificarea 4k, suport pentru HDR și Blu-ray UHD. De asemenea, se caută funcții speciale, cum ar fi deplasarea obiectivului pe vertical și orizontală, Miracast și duplicarea ecranului sau Wi-Fi încorporat. Epson oferă toate aceste caracteristici în seriile de videoproiectoare home cinema. Bineînțeles, românii sunt impulsionați în acest an și de Campionatul Mondial de Fotbal, care a crescut vânzările de videoproiectoare în prima parte a anului.
Care ar fi provocările curente la adresa dezvoltării acestei piețe?

În România, este încă nevoie de un grad mai mare de familiarizare cu tehnologia, mai ales la nivelul instituţiilor. Conform studiului „Rolul echipamentelor electronice în procesul educațional”, realizat de Epson în 2015, aproape 40% dintre școlile din mediul urban nu folosesc echipamente electronice în procesul de predare la clasă, ceea ce este în dezavantajul elevilor. Asta deşi, conform aceluiași studiu, predarea cu ajutorul unui videoproiector interactiv îmbunătățește considerabil procesul de învățare și crește creativitatea, ducând la rezultate mai bune la învățătură. De asemenea, există și multe instituții în care nu sunt folosite echipamente moderne și ne-am dori ca acest lucru să se schimbe în viitorul apropiat și toți actorii implicați să conștientizeze beneficiile aduse de utilizarea unor astfel de produse.
Cat de independentă este piaţa românească în raport cu cea regională, pentru a permite o dezvoltare autonomă a vendorilor?

În ceea ce priveşte brandul Epson, România este o piaţă independentă şi în continuă expansiune, dinamică şi extrem de interesantă pe termen mediu şi lung.

BenQ pune accent pe consultanţă pentru vânzări inteligente

În ce situaţie este recomandat un proiector faţă de un TV cu diagonala mare?

Dragoş Salamac, Country Head BenQ România

Teoretic proiectorul se poate folosi pentru orice tip de aplicaţie de home entertainment. Din punctul nostru de vedere, recomandăm să se folosească în sufragerie un video-proiector pentru tot ce inseamna filme, sport sau gaming iar pentru zona de ştiri să se foloseasca un televizor cu diagonala mai mică. Desigur că marele avantaj al unui proiector este faptul că poţi avea o diagonală mai mare a imaginii decât la un TV. Pe lângă dimensiunea imaginii, proiectorul are încă un avantaj: nu transmite lumina direct în ochii celor care îl folosesc, iar asta înseamnă că cel puţin din punct de vedere al protecţiei ochilor este un mare avantaj, căci ochii vor fi mult mai puţin obosiţi. Tehnologia şi sistemul optic al proiectoarelor face ca imaginea afişată acasă să fie la fel cu cea din sala de cinema; este o mare diferenţă faţă de senzaţia pe care o ai în faţa unui TV şi cea afişata de un video-proiector. Un alt avantaj ar fi ca proiectoarele (în primul rând cele de tip consumer) sunt de mici dimensiuni şi destul de uşoare, deci pot fi mutate sau chiar luate în altă locaţie, faţă de televizoarele cu diagonală mare, care sunt fixe. Nu in ultimul rand, dar deloc de neglijat, un mare avantaj ar fi preţul. Un proiector 4K HDR, din cea mai nouă generaţie, care poate afişa imagini cu diagonala chiar şi de 7m, costă 5999lei, cam la acelaşi buget cu un TV care are diagonala de doar 1.65m, iar cel mai mare TV, cu diagonala de aproximativ 2,2m costă peste 20.000 lei.

Care este cel mai popular videoproiector din oferta dvs.?

Cel mai vândut model până acum în 2018 a fost modelul MW533, un proiector HD de 3300AL care are un raport preţ – performanţă foarte bun. Dar faţă de alţi ani, dovada că piaţa s-a maturizat constă în faptul că s-au vândut foarte bine proiectoarele FullHD W2000 şi TH682ST, dedicate segmentelor CineHome şi Home Enterteinment, ceea ce înseamnă că clientul final a început să aleagă nu doar după cel mai mic preţ, ci şi după specificaţiile tehnice, cum ar fi calitatea cinematografica a imaginii (Rec.709) sau proiecţie de la mică distanţă (Short Throw).
Ce cotă de piaţă deţineţi în România? Pe ce segmente?

Conform Futuresource, în trimestrul 1 din  2018 deţinem o cotă de 29% din punct de vedere al numărului  de proiectoare vândute în România. Din punct de vedere al rezoluţiei, BenQ este nr. 1 în Romania si are 35% din segmentul proiectoarelor FullHD,  24% din segmentul WXGA, 30% din XGA şi 33% din segmentul SVGA. Ca tip de utilizare folosit, BenQ deţine locul 1, respectiv  35% din segmental Home Display, 29% din Corporate Display şi 23% din utilizare Institutionala. În fine, din punct de vedere al luminozităţii, BenQ detine locul 1 şi 52% din segmentul 4000-4500AL, 38% din segmentul 3000-3499AL şi 14% din segmentul 5000-5999AL.

Care estimaţi să fie dimensiunea pieţei româneşti de videoproiectoare la sfârşitul acestui an?

Din estimările noastre, piaţa de videoproiectoare în România în 2018 va fi similară cu 2017 sau cu o creştere de aproximativ 5%, doar că va creşte valoarea medie a produselor vândute mai mult decât numarul de unităţi vândute.

Care sunt factorii care încă antrenează dezvoltarea acestei pieţe?

Cel mai important  factor pe segmentul business/educaţional este dat de investiţii,  iar pe segmentul consumer de  competiţiile sportive.
Care ar fi provocările curente la adresa dezvoltării acestei pieţe?

Din punct de vedere al clientului final, avem doi factori importanţi: necunoaşterea şi comoditatea. Necunoaşterea se referă la faptul că mulţi utilizatori nu ştiu cum se vede imaginea proiectată, comparativ cu imaginea unui TV. Nu au experimentat senzaţia de cinema pe care o ai în faţa acestor imagini. Comoditatea, pe de altă parte, se explică prin faptul că un TV este mult mai simplu de înţeles, de la amplasare şi instalare în casă. Îl cumperi, îl dezambalezi, îl porneşti şi gata. Comparativ, înainte de achiziţia unui proiector, trebuie sa faci cateva mici calcule de diagonală şi distanţă de proiecţie, ceea ce face un pic mai anevoioasă achiziţia. Deşi în ultimii ani instalarea şi utilizarea au devenit foarte simple, percepţia pieţei a rămas aceea că un proiector se adresează mai mult cinefililor, celor pasionaţi de audio-video, sau celor cu abilităţi tehnice.

Cât de independentă este piaţa românească în raport cu cea regională, pentru a permite o dezvoltare autonomă a vendorilor?

Piaţa românească nu este foarte influenţată de piaţa regională, mai degrabă este influenţată de puterea de cumpărare a clienţilor. Dacă pe segmentul de business companiile ştiu destul de bine ce au nevoie şi îşi alocă bugete corespunzătoare, pentru zona de educaţie, pe lângă problema banilor se adaugă şi faptul că au nevoie şi de consultanţă tehnică pentru a alege o configuraţie care se potriveşte respectivei săli de clasă sau amfiteatru. În  acest context, BenQ a iniţiat un program de consultanţă gratuită pentru orice instituţie de învăţământ din România. Cererile de consultanţă pot fi trimise împreună cu detalii despre sala respectivă către adresa de email: ro.business1@benq.com


Tags: ,

Trackbacks

Leave a Trackback