Am un IMM: cum pot deveni compatibil GDPR?

Opinii (de , July 16, 2018)

De la bun început mulți considerau IMM-urile ca victime sigure ale GDPR, prin lipsa posibilităților de investiții în audituri și analize realizate de casele de profesioniști. Dar ceea ce mulți nu au luat în considerare este faptul că, din multe puncte de vedere ca IMM ne putem descurca mai bine într-un proiect de reorganizare, investiții și aliniere.

Chiar dacă nu dispunem de fondurile celor mari, ca manageri ai unei companii mici, suntem direct răspunzători de continuitatea afacerii și implicit suntem dispuși să și investim.  Într-o companie mică, ca întreprinzător suntem și sponsor și șef de proiect. Și sunt mai capabil și mai interesat să îmi aleg cea mai bună și mai eficientă echipă, care de multe ori îi include pe toți ceilalți angajați.

Sunt mai expuse companiile mici la atacuri cibernetice decât cele mijlocii sau mari? Teoretic așa ar trebui să fie, pentru că nu dispunem de infrastructura la care ceilalți au acces. Un studiu Juniper Research apreciază că peste jumătate din IMM-urile din țările UE consideră că sunt în siguranță față de atacurile cibernetice, dar jumătate din acestea au suferit o încălcare a datelor. În acest context, necesitatea de a proteja mai eficient datele cu caracter personal nu a fost niciodată mai evidentă, chiar și la nivel de IMM.

GDPR consolidează protecția informațiilor personale. Indiferent de mărime, toate companiile care își desfășoară activitatea în UE au acum obligația să colecteze, să stocheze și să utilizeze informațiile cu caracter personal într-un mod mai sigur. Deși există puține domenii în care IMM-urile sunt recunoscute ca având mai puține resurse și capacități decât întreprinderile mai mari, întreprinderile mici pot să se bucure de o anumită marjă de manevră în ceea ce privește documentația și păstrarea înregistrărilor. Gradul de libertate în acest stadiu este încă incert.

Guvernul britanic estima recent că doar 40% dintre întreprinderile cu mai puțin de 50 de angajați și doar 66% dintre firmele  cu 50-249 de persoane au fost conștiente de importanța GDPR.

Iată cinci motive serioase pentru care IMM-urile trebuie să înțeleagă urgent acest regulament și să-și alinieze procesele cu acesta:

1.GDPR vine cu noi drepturi, deci noi obligații – În primul rând, GDPR oferă persoanelor noi drepturi asupra datelor lor personale. Teoretic, acum putem merge la o bancă sau la un supermarket ca să le cerem să ne șteargă datele din sistemele lor.  Teoretic, pentru că practice vom obține asta peste cel puțin 10 ani…

A, un drept real este acela de a cere mutarea datelor de la un furnizor de servicii la altul. Asta chiar se poate. De exemplu, mutarea dosarului de la un furnizor telco la altul. Dar asta nu înseamnă că vechiul furnizor ne va șterge datele.

  1. Furnizorii sunt acum sub microscop – GDPR vine și cu noi responsabilități asupra procesatorilor de date. Dacă procesăm date în numele unui operator, trebuie să păstrăm instrucțiunile acestuia pentru a fi aliniați GDPR. Dacă fac o greșeală ca procesator, o fac pe barba mea și pot fi tras direct la răspundere.
  2. Avem sau nu nevoie de DPO? – la nivel de IMM, evident că nu. Asta nu exclude recomandarea de a numi o echipa de proiect și un responsabil de proiect cu rol de coordonator. Sunt sarcini permanente, chiar și într-un IMM, precum ținerea evidențelor de procesare, consimțământ sau breșe, pe lângă ingrata sarcină de a prelua asimilarea politicilor interne în toate departamentele.
  3. Angajații ca verigă slabă – studiile arată că cel puțin o treime din vulnerabilitățile datelor personale se datorează erorii personalului. Nu există nici un substitut pentru instruirea angajaților cu privire la responsabilitățile lor de bază în cadrul GDPR. În plus, asigurați-vă că specialiștii companiei dvs., cum ar fi comercianții, reprezentanții HR și membrii consiliului, primesc o instruire specifică referitoare la rolurile lor despre ceea ce trebuie să facă pentru a se conforma GDPR.
  4. Trebuie să îi spunem clienților ce facem cu datele lor – conform GDPR, clienții au dreptul de a fi informați – într-un limbaj clar – cu privire la ceea ce facem cu datele lor personale. Politica noastră de confidențialitate online trebuie să fie scrisă în limbaj simplu, spunând clienților despre locul unde obținem datele, ce facem cu ele și cu cine le împărțim.

Tags: , ,

Trackbacks

Leave a Trackback