Cum să îţi pre-vinzi produsele ori serviciile cu succes

Opinii (de , May 15, 2018)

Am învăţat marketing în facultate, dar nu am aflat atunci de pre-vânzare. De fapt, au trecut ani de zile până am auzit de acest concept pe un site din altă ţară.

Cu toate că ideea de pre-vânzare este una răspândită în afară, la noi este mai puţin ştiută/folosită. Şi este păcat, pentru că pre-vânzarea poate arăta dacă o afacere are potenţial şi poate scuti multe costuri.

Cum a început totul

Acum ceva timp am început crearea cursului „Cum să îţi găseşti ideea ta de afaceri de 100.000 USD în 10 zile şi primii tăi clienţi” (cursul este în engleză – „How to find your $100k business idea in 10 days and get the first clients to start living Your dream life” pe www.advancenow.biz secţiunea „Courses”).

Atunci când vine vorba despre a găsi o idee de afaceri, puţini sunt cei care au probleme. Pentru că tuturor le vin idei cu ce ar putea face, ce produs ar putea lansa şi ar fi util multora, ce ar putea îmbunătăţi la ceva deja existent etc.

Dar nu oricine poate găsi o idee de afaceri profitabilă pe termen lung.

Testarea

În curs există un exerciţiu interesant care îi ajută pe toţi participanţii să descopere ce venit au nevoie să genereze pe an. Apoi începe călătoria identificării ideii profitabile de către fiecare cursant în parte. Sunt menţionate modalităţi variate prin care pot găsi această idee. De fapt, fiecare cursant găseşte mai multe idei, iar apoi urmează evaluarea lor în baza unor criterii şi apoi identificarea „ideii câştigătoare”.

După care vine partea de testare. Iar unul dintre paşii utili este pre-vânzarea.

Pre-vânzarea serviciilor

Am văzut numeroase interviuri cu oameni care au afaceri de milioane de dolari acum şi care au început totul FĂRĂ să aibă produsul final gata.

Da, aţi citit corect. Fără să aibă produsul gata.

În zona serviciilor, am văzut multe persoane care fac coaching (diverse zone) spunând că au creat un site – o singură pagină, adesea, alături de cea „Despre” şi de „Contact” – în care au prezentat produsul lor – un program de coaching – şi au început să îl promoveze. Au apărut în interviuri, au investit în reclame pe Facebook sau Google, au fost activi în grupuri de Facebook – cert este că au fost oameni care au decis să cumpere acele pachete. Iar acești coach au creat programul de coaching atunci, după ce au avut clienți.

La fel e cazul și cu unele cursuri online – știu, de asemenea, o persoană care a făcut deja 1 milion de euro pe an și care a creat câte un material video în fiecare zi pentru cursul ei. Nu în avans, ci de îndată ce a avut oameni înscriși.

Pre-vânzarea produselor

În zona produselor, toți am văzut exemple de pre-vânzare. Lăsând la o parte vestitele anunţuri imobiliare care îţi cer să cumperi o casă ori un apartament ce nu au fost construite încă, este suficient să ne uităm pe site-uri de crowdfunding şi să vedem numeroase produse aflate în „pre-sell”.

Anul trecut am văzut, pe Facebook, o reclamă la Teebee, o cutie care ajută copiii să aibă nişte jucării cu ei în maşină şi să le ţină în mod organizat. Cutia se ţine uşor în braţe de copii, vine cu o mini tablă de lego şi compartimente încăpătoare. Oferta era foarte bună pe site-ul de crowdfunding, aşa că am comandat şi noi. Anul acesta am primit cutiile (am luat atunci oferta cu 2 cutii) şi produsul este excelent.

Firma este din Copenhaga şi este doar unul dintre miile (cel puţin) de exemple de succes de pre-vânzare.

Au testat piaţa – prezentându-şi ideea, promovând produsul şi văzând reacţia. Au strâns peste 91.000 USD (285% din ce îşi propuseseră). E clar aşadar că lumea doreşte produsul lor. Acum îl vând pe site-ul propriu cu livrare internaţională.

Pre-vânzarea poate să arate şi că produsul ori serviciul cuiva nu are cerere. Dacă nimeni nu este interesat (să cumpere ori să se aboneze la un newsletter pentru a afla când va fi disponibil pentru achiţie acel produs ori serviciu), atunci e clar că există o problemă. Trebuie să reiei etapa de cercetare, de identificare a ideii şi a clientului ideal pentru a vedea unde este problema – poziţionare, mesaj, marketing sau chiar produsul/serviciul în sine. Cert este că nu ai investit timp şi bani în ceva ce nu are succes şi ai şansa să te adaptezi ori să creezi altceva.

 

 

 

 


Tags: ,

Trackbacks

Leave a Trackback