Cui să îi prezinți ideile tale de afaceri pentru a primi feedback relevant

Opinii (de , March 9, 2018)

Toți cei care au avut cel puțin o idee de afaceri știu ce sentiment minunat încerci în acele clipe. Dorința de a schimba ceva în bine, de a lansa o (nouă) afacere, tentația independenței, încercarea a ceva nou, entuziasmul, încrederea că totul este posibil – toate sunt prezente.

Dar nu toate ideile de afaceri se materializează. Sigur, unele nu sunt viabile, din variate motive, însă altele ar putea avea succes. Ce se întâmplă așadar?

Încrederea este zdruncinată de terți

Într-una din ședințele de coaching recente vorbeam cu cineva care dorea să fie confidence coach. Și credea în ideea ei, știa că există o piață. Dar, în urma discuției cu un „expert”, i s-a spus că nu are nicio șansă. Că nu va face bani din această nișă. Așa că persoana în cauză a început să ofere niște servicii similare cu ale altor persoane, doar pentru că acelea sunt căutate, aşa cum i s-a spus.

Rezultatul? O persoană îşi iroseşte talentul şi apar frustrări comune locurilor de muncă obişnuite. În tot acest timp, la nivel local dar şi pe plan internaţional, mulţi oameni au nevoie de un confidence coach pentru că, adesea, lipsa încrederii în sine este ceea ce face diferenţa între a lansa şi a abandona o idee. Da, ştiu, pare o contradicţie în termeni tipul de coaching oferit şi lăsarea în fundal a ofertei iniţiale pentru una cu mai mult potenţial comercial. Dar aici vorbim despre influenţa pe care o are o persoană considerată expert în domeniul ei.

Prezentarea ideii de afaceri prietenilor apropiați și familiei este o altă variantă pe care o aleg mulți. Numai că nu întotdeauna aceasta este o cale inspirată. Dacă prietenii și familia nu sunt familiarizați cu domeniul în care dorești să lucrezi, dacă nu înțeleg pe deplin ceea ce vrei să faci, s-ar putea să fie entuziasmați pentru tine, să îți dorească să ai succes, pentru că țin la tine. Dar atât. Nu îți vor putea oferi un feedback relevant. Mai mult, s-ar putea să ți se pară chiar că nu te susțin sau că nu cred în ideea ta, tocmai pentru că nu înțeleg potențialul ei.

Cui să îi prezinți atunci ideile tale de afaceri?

În primul rând, trebuie să spun că, pentru a avea succes, pentru a începe chiar să te gândești la ceva ce ai putea face, trebuie să ai încredere în tine. Să crezi că se poate. Și, așa cum am mai spus de nenumărate ori, să vorbești cu oameni care au reușit.

În martie voi lansa un curs, Find your 100k business idea and get the first clients – to start living your dream life! Dacă mi-ar fi spus cineva acum 13 ani, când mi-am lansat firma, că voi ajunge în acest punct, i-aș fi spus că nu cred că e posibil. Că sigur pot avea rezultate, dar că să ajungi să ai o asemenea afacere internațională online, pornind din România, fără să fie engleza limba mea maternă și fără să am nicio relație este dificil.

Și da, este dificil. Dar, de-a lungul timpului, am evoluat foarte mult. Am învățat constant noi lucruri pentru a putea oferi servicii mai bune și pentru a putea să am o șansă. Am avut parte de multe dezamăgiri, de luni în care abia am putut să ne plătim ratele. Dar există și rezultate: oameni pe care îi ajut (iar pentru 2018 mi-am propus ca numărul lor să crească în mod semnificativ), care reușesc în ceea ce își propun, care descoperă cât de multe lucruri sunt posibile.

Nu toţi îşi doresc să aibă afaceri mari. Dar toţi vor să aibă succes, să îşi atingă obiectivele, chiar dacă scopul lor este să facă doar 20.000 USD pe an. Cursul prezintă un proces clar prin care fiecare persoană poate descoperi ce afacere profitabilă poate lansa, modalităţi de testare a respectivei idei de afacere şi diferite căi de a găsi primii clienţi.

Un pas important este primirea de feedback cu privire la idee. Există mai multe modalităţi pentru a realiza acest lucru, iar una dintre ele este aceea de a discuta cu persoane care pot privi ideea de afacere din perspective diferite. Astfel, un contabil va vedea o anumită parte. O persoană care mereu te provoacă – un avocat al diavolului, dacă doreşti – va oferi o altă perspectivă şi te va face atent la detalii pe care poate nici nu le-ai luat în calcul. Un mentor/un coach te va putea ajuta de asemenea cu idei, sugestii. Te poţi întreba şi cum ar acţiona un om de afaceri pe care îl admiri (chiar dacă nu îl cunoşti). Este de dorit să afli şi cum percep ideea potenţialii tăi clienţi – să descoperi dacă ar dori să afle mai multe informații sau dacă nu cred în potențialul ideii, ori ce cred că ar putea fi îmbunătățit. Important este să poţi primi reacţii din partea unor oameni care gândesc diferit – unii vor vedea resursele necesare, alţii vor vedea potenţialul financiar, alţii vor remarca impactul pe care iniţiativa respectivă îl poate avea asupra societăţii şi aşa mai departe.

Acum doi ani, de aniversarea PRwave, am primit un cadou surpriză care conținea, printre altele, un cub pe care scrie: The best is yet to come! Credeam că nu se putea mai bine față de cum era în acel moment. Dar am descoperit că se poate. Că mereu poți dezvolta ceea ce faci. Că poți gândi la scară și mai mare. Și că nu trebuie să te temi să încerci. Vei fi plăcut surprins de rezultate! Succes!


Tags:

Trackbacks

Leave a Trackback