Final de an, început de bugete pentru achizițiile software

Tendinte (de , November 27, 2017)

Pentru cele mai multe dintre companii, în departamentele de achiziții a început deja freamătul specific finalului de an, moment corelat cu previzionări și colectări de oferte pentru anul următor. Dacă în cele mai multe cazuri păstrarea unui buget similar cu cel al anului trecut nu este o problemă semnificativă (fie pentru că acesta poate fi actualizat, fie pentru că este posibil să nu fie nevoie de suplimentare masivă), cum arată lucrurile în cazul achizițiilor software?

Desigur, ca în cele mai multe dintre abordările acestui tip de subiect, avem două perspective: cea a vendorilor (producători sau reselleri de soluții informatice) și buyer persona sau compania care face achiziția și care devine utilizator al soluției.

Din punctul de vedere al vendorilor, iată care sunt câteva cifre care determină o viziune de ansamblu a situației de pe piață din ultimul an:

  • 20x – creștere a numărului de producători/reselleri de soluții software
  • 10x – creștere a numărului de soluții achiziționate
  • 4x – creștere a bugetelor dedicate achiziționării soluțiilor software
  • 12x – creștere a resurselor umane specializate pe achiziții IT în companii
  • Creștere a pieței tehnologice (device-uri performante, tehnologii avansate, piețe de consum cu un grad tot mai mare de educare în ceea ce privește procesul de tehnologizare)
  • În anul 2015, piața globală a soluțiilor software era evaluată la 193 de miliarde de dolari, conform Apps Run the World.
  • La nivel global, actualizările de bugete cu cea mai mare creștere sunt concentrate în Asia, în timp ce în Canada, Europa și America Centrală și de Sud păstrează aceleași norme, cu mici modificări.

Din perspectiva companiilor-achizitor, lucrurile devin extrem de interesante în momentul în care actualizarea bugetelor de la un an la altul se transformă dintr-o aproximare de ordinul zecimalelor într-o creștere a numărului de zerouri.

Când poate apărea nevoia de suplimentare masivă a bugetelor?

  1. Când creșterea cifrei de afaceri sau a numărului de angajați ai companiei este una exponențială, iar vechile soluții software existente nu mai corespund nevoilor organizaționale.
  2. În momentul extinderii companiei din punctul de vedere al punctelor de lucru, filialelor (extrem de important este de avut în vedere dacă este vorba despre o extindere la nivel internațional)
  3. Când suita de soluții software existentă nu mai răspunde cerințelor actuale și este nevoie de: noi integrări (software/hardware), extinderi de module
  4. Când modelul de business include o componentă nouă, digitală (exemplu: vânzarea online, prin aplicații mobile etc.)
  5. Când compania vizează dezvoltarea unei soluții custom (deși la o primă vedere, departamentul de achiziții poate lua în calcul costurile pentru o soluție deja existentă, dacă cerința finală nu se poate concretiza decât prin dezvoltarea personalizată, cu siguranță, se va vorbi despre noi costuri.
  6. Când compania vizează achiziționarea serviciilor complementare soluțiilor software (resurse umane interne/externalizate: suport, mentenanță, consultanță).

Extrem de importantă în aceste situații este alocarea unui buget de tranzit, care va asigura cel puțin menținerea indicatorilor companiei la același nivel (întrucât training-ul angajaților, noile implementări, perioada de testare sunt etape consumatoare de resurse financiare).

Conform unui studiu publicat de Computer Economics anul trecut, 69% dintre companiile de tehnologie au crescut bugetele cu aproximativ 3% pentru anul 2017, în ceea ce privește procesul de digitalizare. Cu siguranță, însă, procentul este unul mult mai mic pentru companiile din alte industrii.

 

 

 

Din punctul de vedere al priorităților îndreptate spre bugetele IT, Tech pro Research a publicat următoarele rezultate:


Tags:

Trackbacks

Leave a Trackback