De ce ar trebui să mergi dincolo de suprafaţă. Întotdeauna

Ponturi (de , November 24, 2017)

Un prieten voia să îşi cumpere casă la curte. Merge să vadă câteva case şi una îi place. Îl întreabă pe vânzător (care şi construise casa) până la ce adâncime merge structura de rezistenţă. I se spune că 1 metru. Amicul nostru ia o lopată şi sapă. Persoanei respective nu îi vine să creadă. „- Ce, domn’e, n-ai încredere?” „- Vreau să văd şi eu.” Şi vede. Structura de rezistenţă nu avea nici măcar 30 centimetri. Da, era doar cât să pară că acea casă este sigură. Proiectul casei zicea altceva. Vânzătorul spunea același lucru ca în proiect. Dar prietenul nostru a vrut să meargă mai departe de suprafaţă. Şi bine a făcut pentru că a aflat ceva important.

Agenda setting şi unghiuri

În facultate, am învăţat despre modul în care mass-media stabilesc chestiunile de pe ordinea de zi a oamenilor. Prin intermediul articolelor presa oferă subiectele pe care să le dezbată populaţia. Dar, dincolo de acest fapt, trebuie luat în calcul şi faptul că adesea există unghiuri sub care ştirile sunt oferite. Aceste unghiuri de prezentare a unui subiect au adus, de-a lungul timpului, cititori (există ştiri care se reiau: pelerinaje, inundaţii etc.).

În consecinţă, întrebările care trebuie puse sunt: Ce se ascunde în spatele acestor subiecte?, De ce acestea sunt aduse în atenţia publicului?, Mai mult, de ce se pune problema astfel?, Ce se poate ascunde? Citiţi ştiri din surse diferite (opuse ca direcţie este şi mai bine: ziar care este cunoscut a fi de partea puterii şi ziar care este pro opoziţie). Formaţi-vă o idee de ansamblu. Încercaţi să mergeţi mai departe de tot ceea ce s-a scris. Nu vă mulțumiți cu o informație gata rumegată și oferită pe tavă. Gândiți. Analizați.

Follow the money

Replica faimoasă din filmele americane este foarte potrivită în contextul de faţă. Aproape întotdeauna cineva are ceva de câştigat. Şi cineva pierde. Aşadar, dincolo de subiectul ori scandalul din prima linie, încercați să vedeți cine are de câștigat. Și mergeți mai departe cu raționamentul și vedeți care este impactul pe termen lung al acelui câștig. Uneori consecințele pot fi pozitive pentru societate, natură etc. Alteori însă…

Puneţi lucrurile în perspectivă

The big picture. Din nou, o replică americană. Dar, iarăşi utilă. Vedeți situația în ansamblu. Dacă un lucru se întâmplă într-un oraș, vedeți cum poate acel lucru să influențeze județul și chiar țara ori continentul. La ce duce independența unor părți ale unor țări? Vedeți situația în perspectivă nu doar spațială, ci și temporală. Cine are de câștigat pe termen lung? Ce s-a întâmplat în ultimii ani? Ce se întâmplă, similar, în aceeași zonă geografică ori la nivel internațional? Ș.a.m.d.

Există două reguli ale succesului. Prima: nu spune niciodată tot ce ştii.

Am auzit acum mulţi ani vorba de mai sus. Aşadar dacă nimeni nu spune tot ce ştie – pentru a se proteja sau pentru a avea grijă de propria afacere – cum să te mulţumeşti cu primul strat, cu suprafața?

Mergeți dincolo de suprafață și în relațiile personale

Puneți întrebări. Vedeți dacă nu cumva prietenii ori rudele au niște probleme despre care nu îndrăznesc să vorbească. Ați putea să descoperiți că îi puteți ajuta, într-un fel sau altul. Sigur, în alte momente s-ar putea să observați și anumite interese ale unor prieteni – de ce doresc să vă aibă în preajmă. Și nu va fi plăcută concluzia. Dar o analiză care merge dincolo de suprafață, indiferent dacă vorbim despre afaceri, politică, relații nu înseamnă că aduce doar concluzii frumoase, rezultate pozitive. Se poate să descoperiți lucruri care nu vă plac. Dar puteți lua măsuri.

Nu deveniți peste măsură de suspicioși

A nu vă mulțumi cu suprafața nu înseamnă că trebuie să deveniți suspicioși, niște oameni care niciodată nu îi cred pe ceilalți. Înseamnă însă că, în general, este nevoie de mase. Să ne aducem aminte de replica faimoasă a lui Lăpușneanu. Masele se pot manipula ușor. Oamenii care gândesc însă, nu. Dar nimeni nu îndeamnă oamenii să gândească fără să le spună și cum să facă acel lucru. Atenție așadar și la acest aspect.

Mase ușor de manipulat sau oameni care gândesc?


Tags:

    1 Comment

  • Răzvan says:

    „Prin intermediul articolelor presa oferă subiectele pe care să le dezbată populaţia.”

    Această „aruncare a nadei” este profund toxică și revoltătoare, mai ales în țările mai puțin democratice. Nu mă refer aici la subiectele pur comerciale, cum ar fi vânzarea unei case sau a unui fier de călcat, ci la folosirea tehnicilor de mass-media în deciziile naționale majore (politice sau suprapolitice).

    Multora, acești „formatori de opinie”, acești oameni care dau tonul dezabterilor publice le produc justificate sentimente de revoltă și frustrare, până la dorința de răzbunare fizică asupra „formatorului”. Fiindcă dacă acesta este rău intenționat sau urmărește exclusiv creșterea propriului „rating” sau avantaje materiale, pasiuni și energii naționale uriașe se risipesc în interminabile dezbateri false, îndrumate de la bun început pe un făgaș greșit. Acești așa-ziști „ziariști” nu sunt figuri luminate, oameni inteligenți care să amorseze o binevenită și democratică dezbatere publică pe un subiect important, ci simpli trolli, meniți să ducă în derizoriu, în „caterincă” și în înjurături orice discuție care începe, „omorând-o” din fașă.

    De aceea ei, ofițeri ai „serviciilor” sau nu, sunt adevărați trădători ai unor interese publice superioare, falși democrați și meschine cauze ale întârzierii noastre naționale.

    Cum poate fi calificat un „ziarist” care stârnește săptămâni de prostească „dezbatere”, lansând publicului mai puțin educat „știrea” că în orașul Fofârlați o găină a născut pui vii?

    Dar „ziaristul” care face același lucru în zona politicului?

Trackbacks

Leave a Trackback