Romsym Data: un sfert de veac de distribuție software

Featured, Interviuri (de , August 24, 2017)

La leatul 1992, dacă te-ai fi ridicat o leacă și te-ai fi uitat peste țară, ai fi văzut că românii erau încă buimaci după revoluția din decembrie ’89 și 3 mineriade, că fabricile începeau să se închidă una după alta și că leul se devaloriza înainte să ajungi cu el de la slujbă la casa de schimb valutar. La numărătoarea de la începutul anului, România avea 22,8 milioane de suflete. În februarie aveau loc primele alegeri locale, iar înainte de Paște Regelui Mihai i se îngăduia să-și viziteze țara.

La Cluj se înființa Caritas, cu sediul în clădirea Prefecturii. Ministerul de resort suplimenta garniturile de tren către “miracolul” de la Cluj. În toamnă, Iliescu câștiga al doilea mandat de președinte, pe primul pierzându-l ulterior pe uliță.

Dacă doreai să ieși din țară, trebuia să stai (uneori) zile întregi la coadă la porțile ambasadelor ca să primești o viză. Nu exista Internet. Aproape că nu existau cărți și reviste de calculatoare. Nu se auzise de angel investors, nu erau programe pentru start-up-uri. Încă nu existau o mulțime dintre cuvintele din vocabularul de azi. Era un început de lume.

Câteva lucruri bune s-au întâmplat totuși în 1992 și n-ar fi frumos să trecem mai departe fără a le aminti. În martie înființam la Târgu Mureș un SRL care în toamna aceluiași an lansa pe piață revista “PC Report”, iar în august, în București lua ființă Romsym Data, prima companie românească specializată exclusiv pe distribuție de software. Despre ei este povestea de astăzi. Despre celelalte vom mai vorbi, dacă timpul va mai avea răbdare.

Romsym Data a fost înregistrată oficial la Registrul Comerțului în 20 august 1992, de către familia Balint, Răzvan și Florina. În vremea aceea Răzvan era asistent la Catedra de Automatică a Politehnicii din București și în timpul liber activa și pe post de ghid turistic, iar Florina era angajată la Institutul de Cercetări în Informatică (ICI).

IT Trends: Cum a început totul?

Răzvan Balint: La începutul anilor ’90 am început să trimitem scrisori la tot felul de firme de software, rugându-i să ne trimită ba un pachet de Norton Commander, ba un pachet de PC Tools. La un moment dat, la începutul lui ’92, tipa care era International Sales Manager la Symantec, care tocmai cumpăraseră Peter Norton, ne-a spus că au decis să se extindă în Europa și ne-au întrebat dacă nu dorim să devenim distribuitorul lor pentru România. Florina s-a dus cu propunerea la șeful ei din acea vreme, care a râs de ea că vrea să vândă software pe o piață în care pirateria tindea spre 100%. Așa că ne-am hotărât să înființăm o firmă și să semnăm contractul pentru distribuția produselor Symantec pe piața românească. De acolo vine și denumirea Romsym.

ITT: Legea copyright-ului a apărut abia în 1996. Cum vindeați software pe o piață în care toată lumea copia soft dar de plătit nu plătea nimeni?

R.B.: Trăiam din salariul de la Universitate și din meditații. Mai vindeam ocazional și ceva software. Ceea ce ne-a ajutat a fost faptul că în primii 2 ani Symantec a acceptat să ne trimită produse pe stoc și să le plătim doar pe măsură ce le vindeam. Trimiteam rapoarte trimestriale și plăteam doar marfa vândută. Adaosul comercial era și de 100%, dar încasam banii cam la 30 de zile după care urma calvarul schimbului valutar. Mergeam cam de 3 ori pe săptămână la Bancorex, care ne schimba câte 5 dolari pe săptămână. Până reușeam să adunăm câteva mii de dolari ca să putem achita factura externă, cursul de schimb o lua razna. [N.red. În acea perioadă leul s-a devalorizat de 7 ori.]

După apariția legii copyright-ului, începând de prin ’97- ’98, am început să vindem mai mult și ne-am permis chiar să avem și primul angajat.

ITT: Care au fost momentele cheie din istoria acelor ani?

R.B.: Cam prin 1995 ne-am decis să mai preluăm și distribuția altor pachete software: PC Tools, XTree, Power Quest. Partea amuzantă a fost că la câteva luni după ce Romsym Data mai lua o distribuție, respectiva companie era cumpărată de Symantec, totul culminând cu Veritas. Noi am preluat distribuția Veritas în 1998 iar Symantec i-a cumpărat în 2005, devenind astfel a 5-a companie de software ca mărime la nivel global.

Un moment cheie a fost în 1999, când poziția de CEO la Symantec a fost preluată de John Thompson, care a repoziționat compania dintr-un mall de software, într-o companie specializată pe soluții de securitate. A fost o repoziționare pe care am preluat-o și noi, dar și un moment în care ne-am îndreptat mai decis spre alți producători importanți de software, cum ar fi Macromedia, Adobe, Red Hat, SPSS și Business Objects, printre alții.

Prin 2000-2001 am înființat centrul de instruire IT Training, pornind și de la solicitarea celor de la Red Hat care porniseră dezvoltarea unei rețele de centre autorizate de training. Timp de 4-5 ani am fost singurul centru autorizat de training Red Hat din Europa de Est, abia ulterior deschizându-se centre similare și în Ungaria, Cehia și în alte țări.

Prin 2002-2003 a apărut și conceptul de Value Added Distributor și faptul că aveam deja centrul de instruire ne-a ajutat să oferim pentru clienții importanți suport tehnic și cursuri și să nu mai fim doar o firmă care “mută cutii”.

Cam în aceiași perioadă am ajuns și la 20-25 de angajați, cifră care s-a păstrat până în momentul de față.

ITT: Când ați făcut pasul spre extinderea internațională?

R.B.: Au fost două contexte, care până la urmă s-au dovedit a fi false.

În Republica Moldova în 2007 am încheiat un contract destul de mare, la vremea respectivă, pentru Business Objects. Am crezut că momentul este oportun și că piața de acolo își va da drumul, așa că am deschis o firmă la Chișinău, cu un partener nepotrivit. Nu am pierdut bani dar profitul s-a evaporat. Am închis acea firmă, am deschis alta care nici aceea nu a funcționat. În prezent, de 3 ani, suntem la a treia iterație, cu o nouă firmă și alți angajați. Firma are 8 angajați, este VAR (Value Added Reseller) pentru McAfee și alți vendori și distribuitor exclusiv pentru Bitdefender și în prezent merge bine.

În Serbia am deschis o firmă pornind de la promisiunea că vom primi distribuția Symantec și pentru Serbia, lucru care nu s-a întâmplat, dar firma există, are un angajat și face distribuție în Serbia și în regiune – Macedonia și Muntenegru.

Avem și o rețea de parteneri în Bulgaria, dar nu vom deschide o reprezentanță locală în perioada următoare.

ITT: Care sunt principalele linii de business astăzi?

R.B.: Securitatea a rămas cea mai importantă linie de business. Vindem în continuare Symantec dar și soluții de securitate de la alți producători. O altă linie importantă de business este legată de Linux. Pe lângă Red Hat, mai distribuim și Micro Focus, deci avem și Novell și Suse.

O altă linie este reprezentată de Business Analytics. Vindem în continuare Business Objects (care acum este SAP), Palisade, SPSS (care acum este IBM) …cam tot ce este legat de predicție și raportări.

Și ar mai fi o zonă de retail, în care vindem licențe de Adobe, Abbyy, Total Commander, WinZip, WinRar etc.

Trainingul este un business separat și nucelul este dat de Red Hat (cca. 80% din venituri), dar mai oferim și consultanță și servicii.

ITT: Ce cifră de afaceri realizați?

R.B. După criză ne-am stabilizat undeva în jurul a 5 milioane de dolari pe an. Înainte de criză depășisem cifra de 6 milioane de dolari. Nu ne propunem o creștere importantă a cifrei de afaceri. Piața românească este destul de impredictibilă, iar multinaționalele continuă să își facă achizițiile de software înafara României. Pe de altă parte piața este destul de fluidă, unele firme de software scad sau dispar, apar altele. Pierdem anumite distribuții, câștigăm altele. Ne propunem, așadar, mai degrabă să conservăm cifra de afaceri actuală și să creștem pe partea de consultanță și servicii.

Despre Romsym Data

Romsym Data a fost fondată în anul 1992, din dorinţa de a oferi software licenţiat, pe piaţa românească, direct de la producători. Ştiute fiind întârzierile cu care pătrundeau în ţară ultimele versiuni ale unor programe des utilizate de către posesorii de PC-uri, Romsym Data și-a propus realizarea unui canal de distribuţie prin care să scurteze sinuosul drum al posesorilor legali de soft către ultimele apariţii în domeniu. După douăzeci și cinci de ani, oferta companiei include o gamă largă de programe din cele mai variate domenii: SECURITY NETWORK & ADMINISTRATION FORENSICS DATA LOSS PREVENTION OPEN SOURCE & VIRTUALIZATION SCIENTIFIC BUSINESS & STATISTICS eLEARNING DEVELOPMENT TOOLS DTP & WEB DESIGN DOCUMENT CREATION AND MANAGEMENT CAD & 3D MODELING, RENDERING. Şi toate acestea pentru a respecta deviza: “Cele mai bune soluţii pentru problemele dumneavoastră”.

+25 de ani de experiență în distribuția de software

+150 de soluţii software

+200 de parteneri în România şi Uniunea Europeană

+1000 de proiecte de succes

+60 de clienţi din TOP 100 companii din România

+3000 de ore de consultanţă, POC şi Risk Assessments

+5000 de ore de instruire pentru parteneri şi clienţii lor

În prezent

Afacerile de succes se bazează pe alianțe de durată cu parteneri care își îmbunătățesc continuu serviciile lor și care doresc să devină distribuitori de informații, nu doar cei care asimileaza informațiile. Romsym Data este onorată să distribuie informații, produse și servicii de calitate, împreună cu partenerii săi.

Romsym Data este Value Added Distributor, Platinum, Gold sau Premier Partner pentru diferiți producători software, lideri la nivel mondial, cum ar fi: Veritas, Symantec, MicroFocus (Novell and NetIQ and SUSE), WatchGuard, FoxIT, Infoblox, Digital Guardian, Red Hat, Adobe, IBM, Minitab, Palisade, ABBYY, Chaos Group, Zoho Inc (Manage Engine), GFI, Retrospect, Condusiv Technologies etc.; acest nivel de parteneriat oferă garanția partenerilor și clienților lor că Romsym Data le poate oferi servicii și consultanță prin tehnicieni specializați, pentru a implementa soluțiile, și în funcție de soluție și cursuri acreditate pentru personalul clientului.


Tags: , , ,

Trackbacks

Leave a Trackback