UiPath, o companie din viitor

Featured, Interviuri (de , May 2, 2017)

În urmă cu mai puțin de o săptămână anunțam o investiție de 30 de milioane de dolari într-o companie de software românească, cea mai mare de până acum. Am încercat să depășim puțin latura senzațională a momentului și să aflăm mai multe detalii despre UiPath și modelul său de business. Vlad Ionescu, Online Marketing Manager, UiPath, a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări.

IT Trends: Cine este UiPath? Care au fost principalele repere de la înființarea companiei și până în prezent? De unde vine denumirea companiei?

Vlad Ionescu: UiPath există din 2005. Am pornit prin a dezvolta și vinde componente de automatizare unor companii mari de software precum Microsoft și IBM. În 2013 am introdus prima tehnologie proprie de RPA, iar în 2015 am lansat versiunea Enterprise. În 2016 am deschis birouri în India, UK, SUA și Singapore.

IT Trends: În ce fel a pregătit momentul actual prima rundă de investiție de tip “seed” din 2015? Cum este “așezată” compania în acest moment? Birourile internaționale au mai mult rol de promovare, vânzare și implementare, iar dezvoltarea platformei se realizează în România, sau aveți echipe de dezvoltare și în alte țări?

Vlad Ionescu: Decizia de a capta acea primă investiție nu a fost ușoară. UiPath avea un cash flow pozitiv la acea vreme, am fi putut continua așa. Însă ne-am dat seama că oportunitatea de creștere era într-adevăr mare, proiectam o dezvoltare puternică a pieței de RPA. Ținteam departe și aveam nevoie de resurse să ne creștem echipa, știam că trebuie să prindem trenul ăsta și nu am vrut să lăsăm business-ul să treneze.

Nu avem încă echipe de dezvoltare în altă parte. Birourile internaționale sunt pentru vânzări și business development, în cel din Bangalore ne axăm mult pe implementare și suport mai ales în India și Asia de Est.

IT Trends: Quo vadis UiPath? Ce planuri de dezvoltare aveți? Cum veți folosi investiția? Ce obiective de business aveți pentru perioada următoare?

Vlad Ionescu: Suntem în creștere exponențială. Există o cerere din ce în ce mai mare pentru produsul iPath în piețe cheie din America de Nord, Europa de Vest, India, Japonia, și S-E Asiei. Finațarea ne va ajuta să extindem echipa în plan global și va alimenta eforturile de dezvoltare a produsului în aria inteligenței artificiale. Plănuim de asemenea să deschidem cât mai curând birouri și în Sydney și Hong Kong.

IT Trends: Robotic Process Automation (RPA) este un pas firesc după “Office Automation” și este încă la început. Dezvoltarea va fi exponențială. Cât estimați că va dura? Când se va trece la “Cognitive Automation”? Dactilografele au fost înlocuite de PC-uri. Muncile repetitive de pe PC-uri vor fi înlocuite de RPA. Până unde va merge automatizarea? Vor fi create noi job-uri într-un ritm care să contrabalanseze “distrugerea” celor vechi?

Vlad Ionescu: RPA pășește deja ferm pe acel ‘yellow brick road’ al Cognitive și AI. Platforma noastră este construită pe o arhitectură “open” și integrează tehnologie third party de tip inteligență artificială oferită de Google, Microsoft, IBM și ABBYY. Software-ul UiPath poate detecta limbaj, poate extrage și procesa informație nestructurată și recunoaște emoția unui text. Toate aceste funcții infuzează roboților o inteligență fără precedent în RPA, îngăduindu-le să facă față unor procese de business cu grad mare de complexitate.

Se tinde, se pare, către o convergență a tehnologiilor RPA și AI, pentru a descătușa beneficiile cele mai puternice în mediul de afaceri, care se arată din ce în ce mai flămând să inoveze. Companiile se întreabă ce trebuie să facă pentru a fi cât mai bine echipate pentru era digitală. Evident, răspunsul comportă adopția unui mix de tehnologii.

Automatizarea există de la invenția roții încoace. Nu știm cum va arăta viitorul pieței de muncă, istoria ne-a învățat că progresul tehnologic însoțește și se lasă însoțit de sporirea varietății lumii și implicit a activității umane. Cu siguranță lucrurile nu stagnează. Dacă automatizarea preia funcțiile repetitiv mecanice, oamenii se reorientează către roluri creative și de analiză. Saltul către ‘strong AI’ în care roboții ar ajunge să echivaleze inteligența umană reprezintă încă o proiecție fantasmatică și nimic mai mult.

Iată un exemplu concret, din mediul financiar. Un CFO și echipa lui petrec 90% din timp încheind situații și doar 10% pentru partea de analiză financiară. RPA răstoarnă această pondere. Unul dintre clienții noștri a sintetizat foarte bine: “Vrei ca cei mai buni oameni ai tăi să fie eliberați de sarcinile redundante pentru a îi putea investi în rolurile pentru care s-au pregătit cu adevărat, acelea de analiști.”

IT Trends: RPA nu este o nouă platformă de coding/programare, ci o platformă de machine learning. Cine sunt/ vor fi “antrenorii” unui astfel de robot software pentru o nouă aplicație? Ce calificare și aptitudini trebuie să aibă?

Vlad Ionescu: Cu cât crești inteligența roboților, cu atât mai intuitiv devine pentru oameni să îi folosească. Antrenați de machine lerarning, roboții vor fi antrenorii altor roboți. Vor fi capabili să mapeze procese de business, nu numai să le execute, și vor fi mandatabili să instruiască mai departe alți roboți. Încă de pe acum poți apăsa pur și simplu butonul unui recorder și robotul înregistrează acțiunile tale (click-uri, navigări, data entry) pentru a le replica automat, în succesiune. Ținta este să facem această tehnologie cât mai accesibilă utilizatorilor fără pregătire tehnică.

IT Trends: Presupun că platforma este disponibilă în cloud. Care este modelul de vânzare? Se pornește de la un pachet de consultanță și implementare iar ulterior se achită un fel de licență pe numărul de instanțe/roboți/”muncitori” virtuali?

Vlad Ionescu: În cloud există doar componenta de “centru de control” a aplicației – softul care monitorizează implementarea proceselor și monitorizează execuția roboților. Tot aici se înregistrează date de tip “analytics” legate de fiecare proces si activitate în parte. Roboții lucrează pe mașini virtuale sau pe mașini Windows.

Modelul de vânzare pornește de la un pachet în care este inclus un număr de licențe de Studio (care modelează procesele), un număr de Roboți de execuție (pot fi Front-office sau Back-office în funcție de necesarul de interacțiune cu un agent uman și, în cele mai multe cazuri un “Orchestrator” (centrul de control). Aceste licențe au un abonament anual.

De regulă preferăm să nu facem implementările la clienți. Pentru asta există un ecosistem de firme de consultanță și implementare (Accenture, Capgemini, Cognizant, etc..). Scopul nostru este să îi încurajăm pe clienți să implementeze independent pentru a putea să continue proiectele de automatizare în cadrul companiei la nivelul pe care îl doresc. Pentru aceasta am lansat UiPath Academy, o academie RPA online la care se poate înscrie oricine vrea să învețe softul si să obțină o certificare oficială din partea noastră.

În viitor vom trece la un model Automation-As-A-Service prin care clienții vor plăti exact pentru beneficiile/munca depusă de roboți si vor putea să măsoare mult mai bine ROI-ul pe care investiția în platforma noastră de automatizare îl va genera.

IT Trends: Poate fi implementată o soluție RPA într-o companie care nu are implementată o soluție BPM? În viitor, soluțiile RPA vor “înghiți” soluțiile BPM, așa cum acestea au înghițit instrumentele de fluxuri de lucru (workflow)?

Vlad Ionescu: Categoric. RPA poate să automatizeze și să integreze orice soluții sau aplicații (legacy sau nu) folosește un client. RPA se aplică peste BPM, CRM, ERP etc.. și facilitează transferul de date, integrarea, data entry.

RPA nu va înghiți BPM sau alte soluții, este doar un layer de “muncă virtuală” aplicat peste, înlocuiește munca umană repetitivă în aceste soluții.

Noi încurajăm clienții să pornească proiectele RPA de pe eșafodajul unui Centru de Excelență. Acesta reprezintă dacă vreți schela necesară unei construcții stabile și scalabile de automatizare. Un CoE antrenează resurse de business și IT, instruiește o echipă de specialiști dedicată analizei potențialului de automatizare, mapării proceselor și implementării, și asigură un ‘governance’ sănătos. Noi oferim clienților programul de pregătire și certificare care să asigure expertiza echipei de RPA.

IT Trends: Care sunt principalii diferențiatori ai UiPath în fața competiției?

Vlad Ionescu: Avem cea mai avansată tehnologie din industria RPA.

Lucrul cu software-ul nostru este intuitiv, nu trebuie sa fii un programator avansat. Poți să mapezi procese în modul vizual, cu ajutorul recorder-ului, încercăm să facem cât mai ușoară interfața și modul de configurare al roboților. Softurile concurenților sunt greoaie, ne-versatile și ne-vizuale.

Un alt exemplu, roboții noștri stăpânesc ‘machine vision’ (o subcategorie a inteligenței artificiale) și pot identifica elemente de interfață grafică folosind relații contextuale. Roboții competiției sunt orbi în această privință.

Un alt diferențiator major este calitatea “open” a tehnologiei noastre. UiPath este singura platformă din industria RPA care permite clienților să dezvolte proprietate intelectuală ‘on top’.


Tags: , , ,

Trackbacks

Leave a Trackback