Ce o să fie?

Opinii (de , April 19, 2017)

de Irina Athanasiu

[Publicat în Net Report, septembrie 2002]

Citându-l pe Mircea Crișan cei de vârsta mea ar putea să răspundă: „bere rece o să fie”. Pentru că nu mai știu ce să fac cu prezentul încerc să mă gândesc la viitor. Și asta înseamnă automat că este vorba despre școală. Până de curând școala de calculatoare se lupta cu mai mult sau mai puțin succes să țină pasul cu ce se întâmpla în „lumea reală”. Viteza de apariție a ideilor, tehnologiilor, a curentelor (modelor) a fost mult prea mare pentru ca altcineva decât experimente mai mult sau mai puțin relevante să le valideze. în graba de a intra în lumea reală unde se făceau bani (destul de virtuali se vede acum) unii studenți și de multe ori chiar și profe sori nu au mai avut timp sau interes să se gândească la vii tor. Mulți studenți au părăsit facultățile înainte de absolvire pentru ca să se angajeze pe posturi atractive, catedre întregi s-au mutat în companii. Se poate face acum pasul înapoi care să permită aprecierea a ceea ce este viabil și ce nu, care sunt ideile într-adevăr noi și care sunt numai emanații de marketing bune de convins nu clienții ci investitorii. De exemplu termenul de tehnologie revoluționară a fost utilizat atât de des de către marketing încât și-a pierdut de tot semnificația.

Din acest punct de vedere acum este un moment foarte potrivit pentru ca școala să își reevalueze po­ziția și potențialul și mai ales să se pregătească pen­tru ceea ce urmează. Trebuie să recunoaștem și să înțelegem ce s-a în tâmplat până acum, trebuie să evaluăm ce se poate păstra din ceea ce avem și să găsim ceea ce lipsește. Nu poate să fie vorba pur și simplu de reîntoarcere la momentul anterior „boom­ului IT”. Trebuie acceptată ideea că lumea s-a schim­bat, că a trecut vremea cursurilor „magistrale”, că studenții nu mai au răbdare să învețe lucruri despre care nu sunt convinși că le vor fi utile în cariera lor. Vrem nu vrem trebuie să înțelegem ce îi motivează pe studenți și să acționăm astfel încât să le dăm ceea ce ei așteaptă de la școală și în același timp să încercăm ca ceea ce le oferim să asigure o pregătire pe termen lung. Asta înseamnă că trebuie să ne gândim atât la conținut cât și la forma de transmitere a conținutului.

Multă lume își reconsideră poziția față de învățământ ca alternativă la lucrul în industrie. Ultima propoziție nu se aplică pentru experiența românească. Dacă în SUA mulți dintre cei care au plecat din învățământ sau și-au întrerupt studiile se întorc în uni­versități, la noi nu există șanse pentru așa ceva. Motivele sunt din zona materială atât la ei cât și la noi. La ei siguranța job-urilor din universități redevine un argument interesant, activitatea de cercetare din universități chiar dacă nu este foarte bine plătită este mai intere sântă decât trecerea în șomaj. Salariile respective chiar dacă nu sunt la nivelul celor plătite în industrie asigură un trai decent. La noi salariile oferite în învățământ tinerilor nu au nici o legătură cu cos­turile vieții. Chiar dacă se angajează în învățământ un absolvent de calculatoare, automatică sau electronică are de regulă cel puțin încă un serviciu (cu salariu mult mai mare). Și nu este un serviciu așa cum au pro­fesorii din SUA – consultant o zi pe săptămână pentru o companie (situație benefică pentru activitatea didactică da torită experienței din lumea reală care se câștigă în acest mod). Ci este vorba de o activitate de tip permanent. Și dacă nu este plătit la negru atun­ci nici măcar nu beneficiază de prevederile OUG 94 din 21 iunie 2001 referitoare la scutirea de impozit, ceea ce înseamnă fie că este plătit mai prost fie că este mai scump decât colegii lui. Oricât își dorește un asemenea asistent să facă toate lucrurile cât se poate de bine, până la urmă tot la o listă de priorități ajunge.

Perioada curentă în care IT-ul nu mai este la modă între investitori înseamnă că banii existenți trebuie să fie utilizați mai bine. Asta nu înseamnă că necesarul de produse IT scade, înseamnă însă că această indus­trie trebuie să se așeze pe baze solide. Ceea ce este profitabil o să supraviețuiască. Oricât de interesant este un produs/serviciu, dacă nu există pentru el clienți nu are de ce să existe. Eficiența sistemului de producție își va spune cuvântul și aici ca și în orice altă activitate industrială.

Perioada romantică de început a utilizării comer­ciale a Internetului s-a terminat. Urmează o perioadă care o să fie dură, competitivă în care nu oricine o să reziste. Același fenomen s-a întâmplat și în oricare din industriile tradiționale.

La întrebarea din titlu parcă aș răspunde că pen­tru cei din IT o să fie ceea ce construim acum.


Tags: ,

Trackbacks

Leave a Trackback