“Muieți-s posmagii” varianta 2016 în PR (și nu numai)

Opinii (de , February 2, 2017)

Lenea. Motor al multor invenții, nu zic nu, dar și unul dintre cei mai mari dușmani din zilele noastre. Și nu ar fi o problemă că unii sunt mai leneși în anumite privințe decât alții dacă lenea lor nu i-ar afecta pe ceilalți.

RTFM

Mi-aduc aminte că acum mulţi ani vedeam această prescurtare și nu înțelegeam la ce se referă. O zăream sau auzeam în rândul celor care ofereau suport. Dar o vedeam folosită în afara serviciului. Ştiţi voi cum orice aparat vine cu instrucţiuni de folosire? Ei bine, dacă vrei să foloseşti cum trebuie acel aparat, mai ales dacă nu ai avut ceva similar anterior, ar trebui să citeşti instrucţiunile. Sigur, e mai uşor să pui un status pe Facebook în care să îi întrebi pe alţii cum faci operaţiunea X. Sau să întrebi amici. Sau să suni la suport. Dar n-ar fi totuşi mai indicat să faci lucrurile de mai sus, DUPĂ ce ai citit manualul de utilizare şi ai încercat să urmezi instrucţiunile de acolo? Da, RTFM este prescurtarea de la „read the f*** manual”.

Voi faceţi un minim efort înainte de a întreba/cere?

Google it”

Pe vremuri nu era atât de uşor să ai acces, într-o clipită, la informaţii despre un anume subiect. Acum, cu o simplă căutare folosind site-uri precum Google, Bing etc. obţii instant o sumedenie de linkuri la articole, case studies, materiale video ş.a. care te pot ajuta să afli răspunsul la întrebările tale. Sigur, este posibil să nu găseşti totuşi ceea ce cauţi, dar rar se întâmplă acest lucru. Însă a face acest mic efort, folosirea unui motor de căutare, înainte de a pune o întrebare spune ceva despre tine. La fel şi întrebatul fără a-ţi da niciun pic silinţa să afli acel răspuns. Sigur, depinde ce şi pe cine întrebi şi mai ales cât timp îi ia să îţi răspundă, dar zău că nu îi înţeleg pe cei care, fără să aibă vreo piedică în calea căutării, preferă să întrebe chiar şi cele mai simple lucruri, să pună întrebări la care primul link găsit pe Google sau alt motor de căutare le-ar oferi instant răspunsul.

Foloseşte rubrica de căutare pe site

Acest element a ajuns să fie unul dintre preferatele mele. Şi ca să nu „vorbesc din cărţi” o să vă dau un exemplu chiar de la PRwave.ro. Aici publicăm ştiri, articole şi prezentări de carte (uneori şi peste 50 de materiale pe zi). Ştirile sunt comunicate trimise de agenţii sau de către departamentele de comunicare ale companiilor/instituţiilor. Serviciul este gratuit (facem acest lucru de aproape 12 ani). Încercăm, pe cât posibil, să le confirmăm apariţia comunicatelor dar nu apucăm mereu. Şi nu includem link – este un mesaj mai general, uneori confirmând şi includerea ştirii în cadrul conturilor noastre social media. Prioritate are publicarea ştirilor.

Şi noi, când trimitem comunicate pentru clienţii noştri, primim uneori mesaje similare. Alteori nu primim niciun mesaj. Şi este firesc, fiecare site îşi prioritizează acţiunile. Dar folosim Google. Şi găsim linkurile căutate. Sau intrăm pe site-urile publicaţiilor la care am trimis ştirea şi folosim rubrica „search” a acelui site. Şi pe PRwave avem o asemenea rubrică. Pe noul template (din decembrie 2016) rubrica este în bara din partea dreaptă, sus. În cadrul template-ului anterior era tot in sidebar, dar puţin mai jos. Însă vizibilă. Cu toate acestea, primim adesea e-mailuri în care suntem întrebaţi dacă am publicat o ştire sau când o publicăm. Sau în care ni se răspunde la mesajul de confirmare a publicării cum că nu au găsit ştirea pe site – deşi noi, când căutăm cu un simplu cuvânt  relevant din titlu, o găsim printre primele 2-3 rezultate.

Verificaţi înainte să sunaţi

O altă metodă folosită de agenţii este sunatul pentru a afla dacă o ştire se publică sau nu. Au scris mulţi alţii pe acest subiect – inclusiv despre insistenţele oamenilor de PR atunci când li se spune că nu se ştie dacă va apărea sau nu o ştire într-o anume publicaţie. Dar cel mai „distractiv” este telefonul dat la vreo 4-5 zile de la trimiterea ştirii pentru a întreba dacă s-a primit respectivul comunicat şi dacă va fi publicat. Ni s-a întâmplat şi nouă să primim astfel de telefoane în condiţiile în care ştirea era publicată pe site, ba uneori chiar primiseră şi mesajul acela de confirmare a publicării. Evident, telefoanele vin FĂRĂ a verifica pe site dacă ştirea a apărut. Şi le-ar fi luat mai puţin să caute decât să sune.

Sigur acestea sunt câteva exemple şi bună parte legate de activitatea de PR. Dar sunt multe alte situaţii, în viaţa de zi cu zi, în care nu pot să nu îmi aduc aminte de Ion Creangă şi de personajul lui care întreba „Muieţi-s posmagii?” şi să nu realizez câţi „eroi” de acest fel sunt şi astăzi.


Tags:

Trackbacks

Leave a Trackback