Gamificarea în învățarea programării

Tendinte (de , August 26, 2016)

Andrei VasilateanuÎn educație o problemă din ce în ce mai îngrijorătoare este lipsa de motivație și de atenție a elevilor și studenților. Această tendință este contrastantă cu creșterea disponibilității și diversității materialelor folosite în educație, fie că vorbim de pagini web sau aplicații educative. Educatorii trebuie să găsească noi moduri de a crește motivația și interesul. Studiile arată că cea mai eficientă motivație este cea intrinsecă, în care cel ce învață este interesat, intrigat în mod sincer de subiect. O modalitate de a le atrage interesul este de a-i implica într-o activitate plăcută, activă, cum ar fi joaca. Această idee stă la baza conceptului de “gamification”, prin care o situație de învățare se transformă într-o situație de joc, pentru creșterea angajamentului.

Un concept similar este învățarea prin joc, “game-based learning”, în care jocul este folosit ca mijloc didactic. Aceste jocuri se mai numesc și jocuri serioase, proiectate și dezvoltate pentru a educa, antrena sau informa audiența. Termenul a evoluat în ultimii ani, punându-se accent în prezent mai mult pe jocurile video și mai puțin pe cele non-digitale. Jocurile video au marele avantaj că jucătorii își păstrează interesul chiar dacă ajung în situații dificile care necesită mai mult efort, o etapă importantă pentru învățare. Contextualizarea, personalizarea și libertatea de alegere măresc motivația intrinsecă, ameliorând performanța.

Deși jocurile serioase pot fi folosite pentru mai multe subiecte, ne vom concentra în cele ce urmează asupra uzului lor în învățarea programării calculatoarelor. Alegem acest subiect deoarece programarea poate descuraja pe mulți începători, fiind necesar un efort inițial important. Și în acest domeniu s-au creat de-a lungul timpului mai multe jocuri serioase educative. Unele au ca țintă programatorii începători, concentrându-se pe sintaxa de bază, altele pe cei avansați, punând accent pe concepte mai complexe, de strategie.

Printre acestea menționăm RoboCode în care jucătorul programează comportamentul unui tanc care va lupta împotriva altor tancuri într-o arenă 1 vs 1. Roboții pot fi considerați ca și agenți software care percep mediul și se adaptează la comportamentul oponenților. Codul poate fi scris în Java sau .NET. CodeCombat este un joc de programare online cu două moduri de joc. În primul mod jucătorul trece singur printr-o campanie, cu mai multe provocări cu rolul de a învăța instrucțiunile de bază. În al doilea mod, jucătorul intră online cu alți jucători, programându-și luptătorul pentru a se bate cu luptătorii oponenților. Este asemănător cu RoboCode, cu diferența că luptele nu sunt doar între doi luptători, ci pot participa mai mulți. Aceasta implică noi comportamente și strategii pentru agenții software care pot coopera pentru a-și atinge obiectivele.

CoLoBoT este un joc de strategie în timp real, în care jucătorul controlează un personaj și mai mulți roboți pentru a completa diferite misiuni pe mai multe planete. Roboții pot fi controlați fie manual sau automat prin programarea lor cu diverși algoritmi scriși într-un limbaj orientat obiect similar cu C++, C# sau Java. Programarea roboților este opțională însă misiunile mai avansate sunt prea dificile pentru a fi completate pe modul manual. Cea mai bună strategie este de a combina cele doua modalități. Jocul este mai puțin orientat către latura educativă, existând însă și o versiune mai orientată către programare, numită CeeBot, care conține mai multe exerciții de programare.

Un joc mai deosebit este CodeSpells, care a pornit ca o lucrare de doctorat dar apoi a continuat într-o direcție comercială. Jucătorul poate să creeze vrăji prin programare pentru vrăjitorul pe care îl controlează. Studenții pot învăța programarea vizual fără a se concentra asupra sintaxei.

Nu putem decât să sperăm că această nouă modalitate de educație va avea succes în anii ce urmează, reușind să refolosească într-un mod pozitiv efortul, creativitatea și fascinația celor tineri investite actual în jocuri video.

Autor: Andrei Vasilățeanu


Tags: ,

Trackbacks

Leave a Trackback