Cum să NU trimiteţi comunicatele de presă

Opinii (de , August 14, 2015)

Violeta-Loredana-Pascal-300x292Comunicatele de presă sunt încă foarte folosite de companii şi instituţii din întreaga lume pentru a anunţa diverse aspecte legate de „viaţa” lor. Nu au murit, aşa cum se grăbeau să afirme, cu ani în urmă, unii specialişti însă da, s-au adaptat vremurilor (paginare, formulare, trimiteri, materiale suplimentare etc.).

Ştiu, există o sumedenie de articole, white papers şi multe cărţi despre cum să scrii un comunicat de presă. În ciuda tuturor acelora însă, şi vă spun din experienţă, din ceea ce primim la PRwave (www.prwave.ro), site care, printre altele, publică de peste 10 ani comunicate de presă în mod gratuit şi fără ca aceia care ni le trimit să îşi facă un cont, vă spun din experienţă zic că pentru mulţi pare că şi cele mai elementare reguli sunt prea grele pentru a fi respectate. Da, există vorba aceea cu „regulile sunt făcute pentru a fi încălcate”, dar nu în toate cazurile, aş zice.

NU trimiteţi materiale incomplete

Aveţi de anunţat o persoană într-o funcţie nouă de conducere în cadrul companiei? Sigur, trimiteţi informaţia, dar oferiţi-le jurnaliştilor şi o fotografie măcar cu acea persoană. S-ar putea să zâmbiţi văzând acest îndemn, dar să ştiţi că am primit destule astfel de ştiri inclusiv, foarte recent, despre o persoană avansată în funcţie la o bancă importantă. Doar comunicatul.

Aveţi un material în care aţi inserat grafice sau fotografii? Excelent, dar trimiteţi acele imagini şi ca fişiere separate – ca să nu stea jurnaliştii să se chinuie să le exporte din document. Sigur că pot face acest lucru – dacă ştirea este cu adevărat interesantă şi relevantă. Dar se pierde mult timp în plus aiurea. Mai mult, pentru ştirile mai puţin importante s-ar putea ca jurnaliştii să nici nu se chinuie să scoată acele grafice şi pur si simplu să ignore informaţia. Zilnic sunt trimise multe comunicate aşa că au cu siguranţă de unde alege ce sa publice!

Şi am păstrat pentru final un alt exemplu de greşeală: nu trimiteţi comunicatele dacă nu aveţi toate datele completate cu informaţii de la şef/client. Am primit de câteva ori nişte comunicate de la agenţii în care erau paragrafe (mai ales spre final) lăsate necompletate, eventual şi evidenţiate cu galben. Dacă nu aţi primit acele date, dar s-a dorit ca acel comunicat să fie trimis, măcar scoateţi acele paragrafe.

NU trimiteţi comunicate care folosesc în exces semnul exclamării

De ceva timp (a se citi ani) – poate copiată moda de la publicaţiile cu ştiri senzaţionale?!? – primim multe comunicate ale căror titluri se termină cu semnul exclamării. X vine în Bucureşti să susţină un concert – titlu urmat de semnul exclamării – cum altfel? Nu, nu este un remediu miraculos pentru un anume tip de cancer. Y lansează ceva – un nou produs sau dezvăluie o nouă facilitate a unui anumit produs. Titlu urmat, aţi ghicit, de semnul exclamării.

Titlurile nu au, în general, semne de punctuaţie. Mai mult, semnul exclamării se foloseşte doar în anumite cazuri, atent prezentate în manualele din şcoală, atunci când se predau semnele de punctuaţie (lucruri reluate prin liceu ulterior). Dar cine mai ţine minte? Astăzi trebuie să atragem atenţia, nu? Şi cum am putea face acest lucru la un comunicat dacă nu plasând un semn al exclamaţiei de la bun început: la finalul titlului?

NU trimiteţi comunicatele cu greşeli

Aţi spune că este o minimă cerinţă pentru orice comunicat să fie scris corect, nu? Aşa zic şi eu. Una este să greşiţi o literă la final şi alta este să trimiteţi un comunicat cu virgulă între subiect şi predicat în fiecare frază de început a primelor trei paragrafe din material (trei din cinci, câte avea, în total, respectivul comunicat). Aşa cum v-aţi dat seama, am primit un asemenea material. Şi, din păcate, nu este singurul cu greşeli primit.

Ceea ce nu se înţelege adesea de către cei care scriu şi trimit comunicatele de presă (şi nu o să intru aici în zona de aprobări, cine dă „OK”-ul final pe text etc.) este că o serie de comunicate cu greşeli trimise duce la primirea cu rezerve a următoarelor materiale. Încrederea se pierde. Nu îmi stă în fire să arăt cu degetul aşa că nu ofer nume, deşi, credeţi-mă, exemple am şi de la agenţii şi firme mici, şi de la agenţii și companii foarte mari. Iar exemplele oferite mai sunt sunt doar o foarte mică parte dintre cele pe care le pot oferi oricând. Ideea este simplă: verificaţi fiecare material înainte de a fi trimis către presă. Un minim de efort cu beneficii însemnate. Cu cât veţi trimite materialele mai complete şi mai corect scrise, cu atât vă sporesc şansele de preluare a acestora.

Nu toate regulile sunt făcute pentru a fi încălcate!


Tags: , , ,

Trackbacks

Leave a Trackback