Sfaturi pentru o comunicare de succes în culturi diferite

Opinii (de , November 12, 2014)

Violeta-Loredana-Pascal-300x292În zilele noastre multe companii locale îşi extind activitatea peste hotare, după cum altele din străinătate intră pe piaţa din România. Anul acesta am văzut multe asemenea cazuri însă, din păcate, nu la toate am remarcat şi o comunicare eficientă, adaptată tipurilor de public avute în vedere.
Cum de ceva ani avem şi noi clienţi din câteva ţări diferite din punct de vedere al culturii şi al modului de comunicare (cu bloggerii, cu jurnaliştii etc.) – precum SUA, Dubai, Elveţia, Germania – şi cum domeniile acoperite sunt diverse (IT în principal, alături de călătorii/turism şi frumuseţe) am zis că merită să profit de ocazie şi să împărtăşesc câteva dintre lucrurile învăţate de când facem comunicare la nivel internaţional. Iată aşadar patru recomandări pentru un început de succes în comunicarea cu clienţi şi jurnalişti din alte ţări şi culturi.
Analizaţi întâi cu atenţie piaţa locală
Cercetarea este unul dintre paşii importanţi indiferent de locul în care urmează să activezi. Atunci când începeţi comunicarea pe o nouă piaţă, asiguraţi-vă că înţelegeţi foarte bine elementele specifice acelei zone.
Documentarea cu privire la diferenţele culturale şi la elementele tabu este vitală. Dacă veţi avea întâlniri cu reprezentanţi media sau cu potenţiali parteneri locali, asiguraţi-vă că aflaţi înainte care sunt elementele de etichetă în afaceri specifice ţării în cauză. Căutaţi să găsiţi cât mai multe articole şi studii cu privire la modalităţile de comunicare care au impact în noul loc unde doriţi să comunicaţi. În unele ţări, comunicarea pe dispozitivele mobile este în plină ascensiune; în altele, mai puternică este televiziunea.
Stabiliţi relaţii cu jurnaliştii sau bloggerii cu care doriţi să comunicaţi
Aveţi de trimis comunicate de presă ori doriţi să invitaţi bloggeri locali să se implice într-o campanie? Ei bine, atunci este cazul să cercetaţi cu atenţie peisajul media local, iar apoi să alegeţi cu grijă abordarea respectivilor reprezentanţi mass-media/bloggeri.
Nu trimiteţi comunicate cu BCC – ci expediaţi e-mail-uri separate, cu trimitere la alte articole pe subiecte similare scrise de respectivul jurnalist. Va vedea că v-aţi documentat, că aţi acordat atenţie muncii sale şi că încercaţi să îi furnizaţi informaţii relevante pentru el şi pentru cei care îi citesc materialele. Păstraţi legătura cu jurnaliştii şi bloggerii şi în afara campaniilor – mulţumiţi pentru publicare când constataţi că s-a preluat un material, respectiv mulţumiţi-le pentru implicarea în campanii.
Ţineţi cont de sărbătorile specifice
Fiecare cultură vine cu momentele sale speciale. Dincolo de elementele de etichetă – în discuţii pe e-mail sau la întâlniri – nu uitaţi că fiecare regiune are sărbătorile sale importante. Evitaţi, de pildă, să transmiteţi comunicate importante în perioada Ramadanului dacă doriţi să aveţi o vizibilitate cât mai bună (şi, evident, în cazul în care informaţia nu îşi pierde din valoare dacă este transmisă mai târziu) în ţările musulmane.
Atenţie la newslettere
Tineţi cont că, în cazul în care trimiteţi newslettere (clienţilor, partenerilor etc.) trebuie să aveţi acordul lor pentru a face acest lucru. Nu îi puteţi înscrie într-o listă doar pentru că îi cunoaşteţi, ci trebuie să îi invitaţi să se aboneze singuri la newsletter.
În plus, dacă aveţi abonaţi din diverse ţări şi din culturi diferite, atenţie la newsletterele trimise în preajma sărbătorilor. Atenţie la newsletterele de Paşte – abonaţi catolici sau ortodocşi – şi atenţie la newsletterele de Crăciun – sărbătoare care, evident, nu există la musulmani. Ca soluţie puteţi trimite un newsletter cu urări de final de an, mai general, fără vreo influenţă culturală sau creaţi-vă liste diferite cu abonaţi şi în funcţie de aceste criterii.
De asemenea, nu uitaţi că zilele libere ale săptămânii diferă – noi suntem obişnuiţi să avem sâmbăta şi duminica libere, dar în alte ţări libere sunt vinerea şi sâmbăta.
Comunicarea poate fi realizată uşor şi cu succes în orice cultură, atât timp cât se ţine cont de elementele specifice locale. Cu cât cercetarea este mai bine realizată şi mai vastă, cu atât cresc şansele de a nu avea probleme în comunicare (şi nu numai). Eu pot să vă spun din experienţă proprie că atenţia acordată detaliilor ajută la stabilirea unor relaţii de durată cu jurnaliştii şi bloggerii din străinătate. Iar dacă nu doriţi să vă ocupaţi direct de comunicare atunci când intraţi pe o nouă piaţă, puteţi oricând utiliza serviciile unei agenţii de comunicare şi PR, cum de altfel fac şi clienţii care folosesc serviciile agenţiei mele PRwave International.


Tags: , ,

Trackbacks

Leave a Trackback