Ce aplicație mi s-ar potrivi la noua pereche de bretele?

Opinii (de , June 17, 2014)

radu-crahmaliucMicile noastre telefoane, din ce în ce mai deștepte, ne ocupă din ce în ce mai mult din activitățile zilnice, trecând deseori dincolo de rutină. Nu mai este nicio noutate. Am devenit dependenți de comunicare și avem o nevoie organică de colaborare. Reflexul de a duce mâna la buzunarul în care ținem telefonul a devenit mult mai acut decât vechiul tic al fumătorilor de a-și verifica bricheta sau pachetul de țigări. Cu atât mai mult cu cât ”viciul comunicării” nu se împiedică de limitele de vârstă, geografii sau profesii. Iată câteva clișee care la început frapau, dar acum au devenit o banală realitate: un gondolier pe Canal Grande vorbind la mobil, un vizitiu de trăsură din Viena vorbind la mobil, cinci adolescenți la aceeași masă toți vorbind sau navigând pe net, un calugăr coborât de pe muntele Atos vorbind la mobil și căutând ceva pe un mini-tablet… Și exemplele pot continua într-un tablou vivant modern, într-o infinitate de situații și cu o infinitate de protagoniști. E clar că suntem contaminați de acest virus. Ce se va întâmpla de aici înainte? Cum ne vom descurca de acum încolo? Ce ne așteaptă ca utilizatori? Cât de dependenți și cât de digitali putem să devenim?

Unii încearcă să găsească soluții simple. Apărute ca o glumă, anunțurile de tipul: ”Nu avem Wi-Fi! Aici puteți duscuta în tihnă cu prietenii… au devenit destul de populare pe la cafenele. Analizele legate de creșterea pieței de echipamente și soluții mobile sunt cu sens unic: totul în sus. Potrivit IDC, numărul de utilizatori care va accesa Internetul de pe platformele va crește în următorii patru ani cu 91 milioane. Gartner vede o piață a aplicațiilor mobile care în 2017 va depăși 77 miliarde dolari, iar numărul de aplicații descărcate sau accesate online va depăși valoarea de 270 de miliarde… Iar aceste aplicații mobile se vor baza din ce în ce mai mult pe datele personale și pe interferențele cu utilizatorul, ceea ce va lărgi în mod considerabil opțiunile legate de echipamentele prin care se vor realiza aceste interferențe. În viziunea Gartner, în următorii trei-patru ani aplicațiile nu vor mai fi utilizate doar de pe telefoane sau tableturi, ci de pe o diversitate tot mai mare de device-uri, de la mașini, la diferite echipamente de prin casă sau de la locul de muncă.

Dar cum se va putea dezvolta piața de aplicații mobile în condițiile în care există tendințe clare de scădere a prețurilor la echipamente, iar 92% din aplicațiile descărcate în 2013 erau gratuite? Gartner prevede chiar că în 2018, doar 0,01% din aplicațiile mobile dedicate zonei de consumer vor putea fi considerate un succes financiar pentru dezvoltatorii lor…

Cu toate acestea,  în 2017  aplicațiile mobile vor fi descărcate de peste 268 milioane de ori, generând venituri de peste 77 miliarde de dolari.  Care este secretul acestei evoluții? Garner apreciază că rolul major în dezvoltarea viitoarelor aplicații este legat de implicarea tot mai activă a utilizatorului în procesul de comunicare, în condițiile în care aplicațiile mobile vor deveni canalele oficiale de livrare de conținut și de servicii către consumatori. Astfel, în 2017 utilizatorii mobili vor furniza fluxuri de date personalizate pentru mai mult de 100 de aplicații și servicii în fiecare zi. De la conținut legat de preferințele de relaxare și distracție, la servicii de productivitate și automatizarea diferitelor utilități de acasă, va exista practic câte o aplicație pentru orice vrem să facem, orice vrem să comunicăm sau oriunde vrem să ne deplasăm…

În mod curent, aplicațiile constituie doar o oportunitate suplimentară pentru marile branduri de a interacționa direct cu clientul iar datele personale care vin dinspre utilizator sunt considerate o importantă resursă, chiar pentru aplicațiile gratuite care în 2013 au constituit 92% din aplicațiile descărcate. Prin simpla acceptare a unor condiții de vizibilitate pe Internet și a multiple mesaje publicitare, utilizatorii au acces la aplicațiile gratuite.

În următorii ani accesul la aceste aplicații se va face nu numai de pe deviceurile mobile, dar și de pe un număr considerabil de lucruri care ne înconjoară în ecosistemul nostru cotidian.

O categorie aparte de astfel de mici dispozitive ce ne vor însoți permanent e deja încadrată într-o nouă clasă de produse denumită ”wearable devices”. Ce sunt acestea? O parte dintre ele vă sunt deja familiare, fără să le fi acordat prea mare importanță: ceasurile și brațările inteligente, cerceii care incorporează dispozitive bluetooth, cravat cu webcam, ochearii Google, și altele. ABI Research aprecia că în 2013 s-au vândut peste 1,2 milioane de smart-watch, iar Motorola a lansat în primăvara acestui an Moto 360, un ceas inteligent care rulează Android Wear, dezvoltat special pentru noile gadgeturi. In Australia, compania Small World Social a rulat un program pilot în perioada ianuarie-aprilie 2014, în care tinerele mame cu program activ de alăptare puteau să folosească o aplicație handfree dedicată instalată pe ochelarii Google. Festivalul modei din acest an organizat la Amsterdam va avea o zi de prezentări și colocvii dedicate noilor categorii de îmbrăcăminte și accesorii. Compania Cuff a lansat un buton de alarmă, care poate fi ușor incorporat într-o brățară, medallion sau breloc și care prin interconectarea la un smart-phone poate alerta persoanele avizate asupra apariției unui pericol iminent sau a înrăutățirii bruște a stării de sănătate.

Dacă până acum le vedeam doar în filmele cu Agentul 007, cât e curând toate acesta gadgeturi vor deveni banale, singura condiția a confortului nostru fiind existența comunicării. Cum majoritatea noilor gadget-uri nu au propria interfață de comunicare, ci doar un sistem de transmitere a unor imputuri, ele vor fi dependente de telefoanele sau alte dispozitive mobile cu microcipuri care pot rula aplicații. Conform Gartner, în 2017 dispozitivele wearable vor fi responsabile de peste 50% din totalul interacțiunilor de pe piața aplicațiilor mobile.


Tags: , , ,

Trackbacks

Leave a Trackback