Aşteptări de bun augur

Featured, Interviuri (de , April 27, 2011)

Teodor Cimpoeşu este Managing Director Kaspersky Lab Romania & Bulgaria, unul din cei mai mari furnizori mondiali de soluţii de securitate IT. Din această poziţie, domnia sa a discutat cu IT Trends despre impactul pe care fenomene precum cloud computing îl va avea asupra furnizorilor de soluţii de securitate.

IT Trends: Cum modifică fenomenul cloud computing modelul de afaceri Kasperky Lab?
Teodor Cimpoeşu: Mutarea serviciilor în cloud se va întâmpla probabil în vreo cinci ani de zile, deoarece există două piedici majore. Una este legată de infrastructură, pentru că serviciile oferite sunt strict dependente de o infrastructură de calitate, în care intră Internetul oferit pe fibră optică, rata de penetrare a Internetului, existenţa unor centre de date puternice etc. A doua piedică, mai greu de depăşit, este cea a mentalităţii şi asocierii emoţionale. Din acest punct de vedere, adopţia cloud-ului se va petrece în timp îndelungat şi va urma calea adoptării tehnologiei clasice, în sensul adoptării primare în zona Statele Unite – Europa de Vest. Din punct de vedere al securităţii IT, cloud computing schimbă în bine totul. Practic, cloud înseamnă că există utilizatorul, punctul de contact între utilizator şi serviciile oferite şi „norul”. Ei bine, securitatea endpoint, conceptul de securitate promovat de Kaspersky, se referă exact la securizarea punctului în care omul se conectează cu tehnologia. Dacă serviciul se mută în cloud, atunci accesul la acel cloud reprezintă veriga cea mai slabă.

Dintotdeauna vulnerabilitatea cea mai mare a unui sistem a fost legată de utilizatorul uman. Dacă ne referim la modele de business, cred că va mai trece ceva timp până ce se va putea vorbi de schimbarea modelelor de business generată de cloud. Deocamdată vorbim, cel puţin în România, de iniţiative de servicii asociate cloud computing. Şi noi avem o astfel de iniţiativă, anume ca de anul acesta să oferim managed security pentru companii, pornind de la aceleaşi principii ca şi serviciile cloud, anume că utilizatorii finali au potenţiale preferinţe către servicii versus produse, deoarece sunt foarte uşor de asimilat cu alte servicii, intrate în conştiinţa publică largă.

ITT: Cum poate intra Kaspersky într-un asemenea joc de piaţă?
TC: Noi avem nişte parteneriate foarte interesante, de pildă, pe partea de comunicaţii mobile, cu operatori de telefonie mobilă, în cadrul cărora oferim produse de securitate mobilă. Dincolo de asta, referindu-ne la servicii, în România cel mai simplu este să mergi nu cu operatori de tip telecom, ci cu parteneri care oferă servicii cloud, şi aici pregătim ceva. O altă categorie este reprezentată de parteneri care oferă servicii IT. De ce? Deoarece cei care oferă servicii IT au rezolvat deja problema infrastructurii şi au rezolvat şi problema încrederii. Ca atare, astfel de parteneri se pot diferenţia foarte uşor pe piaţă oferind şi servicii de managed security. Partea cea mai bună aici este că vorbim de ofertă adresată zonei IMM din România, zona poate cel mai vulnerabilă la probleme de securitate din pricina lipsei de personal IT dedicat.

ITT: V-ar ajuta, din acest punct de vedere, introducerea în nomenclatorul de meserii de poziţii precum „expert în securitate IT”?
TC: Evident că da. Atingem aici o barieră tipic românească pusă în calea adopţiei largi de soluţii de securitate: înţelegerea riscurilor. Atunci când vorbim de securitate, vorbim de managementul riscurilor. O investiţie în soluţii de securitate trebuie văzută ca o investiţie de minimizare a riscului. Cine înţelege că minimizarea unei pierderi potenţiale de un milion la o pierdere maximă de o sută de mii înseamnă, de fapt, un câştig de nouă sute de mii, va trage doar foloase. Mai mult decât atât, pierderile nu se referă doar la date, ci şi la încredere şi imagine, iar în lumea de afaceri încrederea şi imaginea reprezintă enorm pentru o companie.

ITT: Bun, cum lucrează Kaspersky pe piaţa locală pentru îndepărtarea unor asemenea bariere?
TC: Printr-un alt gen de comunicare. La toate evenimentele la care am participat, nu a existat prezentare la care noi să facem vânzare. Întotdeauna prezentările noastre au fost gândite pentru educarea publicului. Oferta noastră a venit întotdeauna la sfârşit. Este o lipsă de respect faţă de potenţialii clienţi să le prezinţi soluţii, fără să identifici mai întâi problemele lor. Este şi metoda pe care o aplicăm în trainingurile cu partenerii noştri, deoarece Kaspersky vinde doar prin intermediul canalului de distribuţie.

ITT: De ce s-ar angaja un om cu abilităţi tehnice de excepţie la un furnizor de securitate precum Kaspersky?
TC: Dincolo de latura moralităţii personale, e bine de ştiut că în rândul companiilor de securitate serioase există cel puţin două forumuri şi un club al acestor companii cu nişte reguli de etică profesională foarte stricte. În momentul în care o firmă de securitate angajează un fost hacker, acea firmă este exclusă din cerc. Şi asta pentru că în lupta contra ciber-criminalităţii, toate companiile serioase sunt de aceeaşi parte a baricadei. Fundamental, interesul comun este de protejare a utilizatorilor. Iar excluderea dintr-un astfel de club înseamnă dificultăţi enorme de supravieţuire pe piaţă pentru firma care a călcat strâmb pe bec.


Tags: , , , , , , , , ,

    1 Comment

Trackbacks

Leave a Trackback